N.V.
N.V.
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Naam
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang en verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden.
Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De helft van alle BNG aandelen is van de Staat der Nederlanden, de andere helft is van gemeenten, Provincies en een hoogheemraadschap. De gemeente Nieuwegein bezit 0,14% van de aandelen.Het bedrag van de winstuitkering is 202.865,52 euro.
Juridische vorm
N.V.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 5.000.000.000
Eind: € 500.000.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 135.000.000.000
Eind: € 135.000.000.000
Geprognotiseerde bijdrage
De gemeenten Nieuwegein bezit 0,14% van de aandelen.
Prognose resultaat
Nog niet bekend
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
N.v.t.
Ontwikkelingen
Onzekere ontwikkeling financieel resultaat en daarmee onzekere winstuitkering voor gemeente. Het resultaat staat onder invloed van de kredietvraag en renteontwikkelingen. Daarnaast ziet de bank zich geconfronteerd met stijgende bedrijfslasten om te voldoen aan toenemende (Europese) wet- en regelgeving.
N.V.
Vitens N.V.
Naam
Vitens N.V.
Vestigingsplaats
Zwolle
Doel
Het maken, verkopen en leveren van drinkwater.
Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens zijn de publieke aandeelhouders.
Juridische vorm
N.V.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: € 533.000.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: € 1.233.000.000
Geprognotiseerde bijdrage
De gemeente Nieuwegein heeft 1,060% van de aandelen. Als aandeelhouder heeft de gemeente stemrecht.
Prognose resultaat
Het dividend 2018 bedroeg € 171.795.
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Vitens N.V. streeft naar zo laag mogelijke drinkwatertarieven en naar een resultaat dat toereikend is om rente en dividend te vergoeden aan de vermogensverschaffers. Deze dividenduitkering kan jaarlijks fluctueren.
Ontwikkelingen
Toekomstig uit te keren dividend zal onder druk komen te staan als gevolg van stijgende uitgaven door toegenomen vervangingsinvesteringen. In de loop van 2019 komt Vitens met een voorstel over hun nieuw financieel beleid gelet op de vervangingsopgave.
Bovendien was er afgelopen jaren overwinst, die teruggegeven zal worden aan de klant.N.V.
Verbindion (N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein)
Naam
Verbindion (N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Beheren en exploiteren van sport- en evenementencomplex Merwestein en het uitvoeren van sport- en beweegactiviteiten door buurtsportcoaches
Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De gemeente is 100% aandeelhouder van de NV, totaal gestort aandelenkapitaal, inclusief gecumuleerde mutaties € 10.564.611
Juridische vorm
N.V.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 10.564.611
Eind: € 10.640.164
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 548.229
Eind: € 717.511
Geprognotiseerde bijdrage
De gemeente verstrekt de NV een bijdrage in de exploitatie van het complex (onder meer voor de zwemactiviteiten), totaal € 1.275.000 en subsidie voor de buurtsportcoaches van € 517.000.
Prognose resultaat
Nog niet bekend.
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
In 2019 is de vrijstelling BTW Sport verruimd, dat betekent dat de BTW niet meer in aftrek worden genomen. Het Rijk heeft een compensatieregeling Specifieke Uitkering Sport (SPUK Sport) ingesteld waarbij de niet meer in aftrek genomen BTW kan worden teruggevraagd.
Ontwikkelingen
Merwestein is al meerdere jaren erg populair bij de recreatieve zwemmer. Het zwembad is al twee jaar op rij gekozen tot en in 2019 wederom genomineerd voor beste zwembad van Nederland (in de categorie meer dan 200.000 bezoekers per jaar). Het positieve financiële resultaat van de afgelopen jaren lijkt zich verder te verbeteren.
Met de wijziging van het Sportbesluit zijn de fiscale voordelen van het kunnen verrekenen van de BTW komen te vervallen.
Dit heeft vergaande financiële gevolgen voor de kosten op investeringen en onderhoud van sportaccommodaties. Ter compensatie van het nadeel zijn er subsidieregelingen in het leven geroepen. Dat deze het verschil volledig compenseren moet nog blijken.
De NV oriënteert zich op haar positie en toekomst binnen de betere buurten omgeving “Mooi Merwestein”. In februari is een eerste contour van haar toekomstvisie met exploitatieplan gepresenteerd.
Aan de NV is een taakstelling van € 160.000 op de exploitatiebijdrage opgelegd. Verbindion heeft een pakket aan voorstellen voorgelegd waarvan het effect op de verhuur/gebruik van de gemeentelijke accommodaties wordt gewogen. De uitkomsten hiervan worden verwerkt in de eerdergenoemde dienstverleningsovereenkomst.
Stichting
Stichting
Stichting Administratiekantoor Dataland BV
Naam
Stichting Administratiekantoor Dataland BV
Vestigingsplaats
Gouda
Doel
Ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, WOZ- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie
Betrokkenen
VNG en groot aantal gemeenten
Bestuurlijk belang
Nieuwegein participeert in Dataland en is daarmee certificaathouder. De gemeente Nieuwegein heeft 29.848 certificaten. Dat is 0,44% van het totale aantal. De burgemeester van Nieuwegein, F. Backhuijs, is voorzitter van het bestuur van Dataland
Juridische vorm
Stichting
Eigen vermogen
Boekjaar: 2018
Begin: € 750.800
Eind: € 112.300
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2018
Begin: € 522.500
Eind: € 463.100
Geprognotiseerde bijdrage
Zie bestuurlijk belang. Door het ontbreken van recente gegevens, is de informatie uit de Jaarrekening 2018 opgenomen.
Prognose resultaat
€ 683.516 negatief
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
N.v.t.
Ontwikkelingen
N.v.t
Stichting
WerkwIJSS
Naam
WerkwIJSS
Vestigingsplaats
IJsselstein
Doel
De stichting Beschut Werk Lekstroom (handelend onder de naam WerkwIJSS) heeft ten doel het organiseren van beschutte werkplekken voor personen met een arbeidsbeperking dan wel een achterstand tot de arbeidsmarkt, alsmede al hetgeen met
het vorenstaande in de ruimste zin verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in de raad van commissarissen door wethouder E. Eggengoor.
Juridische vorm
Stichting
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 270.000
Eind: € 270.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 0
Eind: € 0
Geprognotiseerde bijdrage
De gemeentelijke bijdrage in 2020 bedraagt € 265.000. Voor dit bedrag realiseert WerkwIJSS maximaal 42,9 full time beschutte werkplekken voor de gemeente Nieuwegein.
Prognose resultaat
€ 0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
De mogelijkheid bestaat dat de exploitatie van WerkwIJSS in 2020 niet sluitend is en dat er een exploitatietekort ontstaat. Wanneer dat gebeurt, zou vanwege de continuïteit van WerkwIJSS een beroep op de deelnemende gemeenten kunnen worden gedaan om dit tekort af te dekken. De kans dat dit risico optreedt is matig tot groot; de financiële impact is beperkt.
Ontwikkelingen
WerkwIJSS is per 1 januari 2019 gestart. WerkwIJSS verzorgt de beschut werk faciliteit voor de Lekstroomgemeenten, uitgezonderd Houten. In 2019 zijn goede stappen gezet in de ontwikkeling van de organisatie. In 2020 zal de organisatie zich verder moeten gaan zetten. Naast de functie van vangnet is het van belang dat WerkwIJSS waar mogelijk medewerkers zodanig in het werk ontwikkelt dat zij kunnen doorstromen naar een werkplek buiten WerkwIJSS.
Gemeenschappelijke regeling
Gemeenschappelijke regeling
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht 2.0
Naam
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht 2.0
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het verlenen van milieuvergunningen en toezicht en handhaven van milieuregels
Betrokkenen
Provincie Utrecht en de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het dagelijks bestuur en in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 875.000
Eind: € 886.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 1.710.000
Eind: € 1.710.000
Geprognotiseerde bijdrage
De gemeente Nieuwegein is zowel eigenaar van als opdrachtgever aan de RUD Utrecht. Het aandeel 2020 bedraagt naar verwachting € 286.000.
Prognose resultaat
Het resultaat over 2020 is € 11.000 positief
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
1. Outputfinanciering: productie, onvoldoende productie, een achterblijvende vraag en kengetallen
2. Ziekteverzuim
3. Bedrijfsvoering
4. Wet- en regelgeving o.a. OmgevingswetOntwikkelingen
In het jaar 2020 spelen onderwerpen als koersbepaling van de RUD en overdracht van asbesttaken naar de RUD.
Gemeenschappelijke regeling
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
Naam
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht 2.0
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het verlenen van milieuvergunningen en toezicht en handhaven van milieuregels
Betrokkenen
Provincie Utrecht en de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het dagelijks bestuur en in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 875.000
Eind: € 886.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 1.710.000
Eind: € 1.710.000
Geprognotiseerde bijdrage
De gemeente Nieuwegein is zowel eigenaar van als opdrachtgever aan de RUD Utrecht. Het aandeel 2020 bedraagt naar verwachting € 286.000.
Prognose resultaat
Het resultaat over 2020 is € 11.000 positief
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
1. Outputfinanciering: productie, onvoldoende productie, een achterblijvende vraag en kengetallen
2. Ziekteverzuim
3. Bedrijfsvoering
4. Wet- en regelgeving o.a. OmgevingswetOntwikkelingen
In het jaar 2020 spelen onderwerpen als koersbepaling van de RUD en overdracht van asbesttaken naar de RUD.
Gemeenschappelijke regeling
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Naam
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Organisatie en regeling van transport, overslag, be- en verwerking van huishoudelijk afval.
Betrokkenen
Alle gemeenten in de provincie Utrecht
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 250.000
Eind: € 250.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 14.000.0000
Eind: € 14.500.000
Geprognotiseerde bijdrage
Voor 2020 bedraagt het aandeel ten laste van de gemeente € 1.559.272 (raming 2019 € 1.260.069)
Prognose resultaat
Het saldo van de lasten en baten wordt met de deelnemers verrekend.
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bedragen
Ontwikkelingen
Er is sprake van een hoger aandeel van de gemeente als gevolg van de extra kosten voor de sortering van afval en lagere opbrengsten van het oud papier.
Gemeenschappelijke regeling
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Naam
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Uitvoeren van taken op het terrein van de risicobeheersing en de voorbereiding op rampen en crises, uitvoeren van brandweerzorg (bestrijding en preventie) en uitvoeren van geneeskundige hulpverleningsorganisatie (GHOR).
Betrokkenen
Alle 26 gemeenten in de Provincie Utrecht. De politie Midden-Nederland is met een convenant verbonden aan de Veiligheidsregio
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door burgemeester F.T.J.M. Backhuijs. Ook is de burgemeester lid van het dagelijks bestuur van de VRU.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 9.448.000
Eind: € 11.478.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 71.995.000
Eind: € 71.132.000
Geprognotiseerde bijdrage
De gemeentelijke bijdrage voor 2020 is € 3.559.200
Prognose resultaat
€ 0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
De belangrijkste financiële risico’s zijn:
1. Openbaar Meldsysteem: Het op termijn kunnen wegvallen van de OMS-opbrengsten als een algemeen dekkingsmiddel.
2. Wet banenafspraak: Een deel van de structurele kosten voor het creëren en invullen van 15 garantiebanen in 2020 zal moeten worden gerealiseerd binnen de bestaande formatieve kaders. Het risico bestaat dat het creëren en invullen van de garantiebanen niet binnen de bestaande kaders kan worden gerealiseerd..
3. Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren: Mogelijk is op termijn sprake van een aanpassing van de loonkosten als blijkt dat ook brandweervrijwilligers onder het reguliere arbeidsrecht vallen en hierdoor werknemers zouden worden. Een voorzichtige schatting geeft een kostenstijging van 30% tot 50% (€ 2,5 miljoen tot € 4 miljoen) voor vergoedingen aan vrijwilligers vanwege verplichte pensioenopbouw, sociale zekerheidsrechten, etc. Op landelijk niveau vindt overleg plaats over de status van de vrijwilligers binnen de Wnra.
4. Derde jaar WW-uitkering: Vanaf 2018 worden werknemerspremies op de salarissen van de VRU medewerkers ingehouden om de kosten voor de reparatie van het derde WW-jaar te dekken. Deze ingehouden middelen zijn in principe van de werknemers. Het risico bestaat dat voormalige medewerkers met recht op een uitkering aanspraak zullen maken op deze middelen.
5. Overige (onvoorziene) exploitatierisico's: Naast het wegvallen van baten kan de veiligheidsregio worden geconfronteerd met onvoorziene kosten binnen het begrotingsjaar als gevolg van exogene ontwikkelingen (zoals premiestijgingen, claims, kostenfluctuaties die samenhangen met incidenten en crises). In de begroting van de VRU zijn geen posten voor onvoorziene uitgaven opgenomen.Ontwikkelingen
Een aantal exogene ontwikkelingen vormt de aanleiding voor bijstellingen die nodig zijn om bestaand beleid te kunnen voortzetten.
1. Toename adviesaanvragen bouw
2. Toename evenementen adviezen
3. Toename AED-uitrukken
4. Invoerring Omgevingswet
5. Inwerkingtreding Wet normalisering rechtspositie ambtenaren
6. Uitvoering Wet banenafspraak
7. Digitale toegankelijkheid
8. Experiment Verbeteren Paraatheid BrandweerGemeenschappelijke regeling
GGD regio Utrecht (GGDrU)
Naam
GGD regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats
Zeist
Doel
Het uitvoeren van de in de Wet Publieke gezondheid beschreven taken
Betrokkenen
26 gemeenten in de Provincie Utrecht
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het Algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder J. Kuiper.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 3.328.000
Eind: € 2.756.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 12.613.000
Eind: € 13.185.000
Geprognotiseerde bijdrage
De totale bijdrage voor 2020 aan de GGDrU bedraagt € 1.996.300
Prognose resultaat
€ 0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
De GGD investeert in versterking van de bedrijfsvoering en zet daar meer capaciteit voor in. Daarvoor zijn ombuigingen noodzakelijk. Het is onzeker of de ombuigingsdoelstellingen worden behaald binnen de bestaande kaders. Het risico bestaat dat de gemeente alsnog moet bijspringen. Terugkoppeling over de ontwikkelingen van het ombuigingsplan en de ontwikkeling en implementatie van het GGiD vindt plaats in de reguliere P&C cyclus in het algemeen bestuur en tussentijds indien de ontwikkelingen dit nodig maken.
Ontwikkelingen
De speerpunten en actiepunten van de GGD staan verwoord in de bestuursagenda.
De GGD zet in op preventieve ondersteuning. De preventieagenda voor de jeugdgezondheidszorg biedt hiervoor een belangrijke basis en zet in op ouderschap, hechting, gezondheid en weerbaarheid.
In de regio werken gemeenten ook samen aan de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling vanuit een gezamenlijk opgestelde regiovisie met speerpunten voor de hele keten van preventie tot nazorg. Inzet is om het actieprogramma 'Geweld hoort nergens thuis' te integreren in de regiovisie.Gemeenschappelijke regeling
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Naam
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Effectieve uitvoering en het bieden van een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening op het gebied van werk, inkomensvoorziening en inkomensondersteuning.
Betrokkenen
Gemeenten Nieuwegein, Houten, Lopik en IJsselstein. De gemeente Vianen die opgegaan is in de gemeente Vijfheerenlanden treedt per 1-1-2020 uit.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur door wethouder E. Eggengoor. Wethouder H. Adriani vertegenwoordigt de gemeente Nieuwegein eveneens in het algemeen bestuur.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: 0
Eind: 0
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 4.300.000
Eind: € 4.300.000
Geprognotiseerde bijdrage
De gemeente Nieuwegein leverde een exploitatiebijdrage voor de uitvoering van de taken van de dienst ( organisatiekosten) en regelingskosten bedraagt totaal € 27.385.100 (incl. BTW).
Prognose resultaat
€ 0.
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Wij schatten de risico's als gevolg van de geschetste Ontwikkelingen hieronder ten opzichte van de afgelopen jaren lager in, toen de klantenaantallen relatief hoog lagen en de rijksbudgetten relatief laag. Onzeker is hoe het Rijksbudget zich ontwikkeld. Anderzijds is het onduidelijk wat de uittreding van Vianen gaat beteken voor de resterende vier gemeenten. Immers, Vianen draagt de kosten van de uittreding, maar het is onduidelijk wat de herverdeling van kosten over de vier gemeenten gaat betekenen voor Nieuwegein. Dit risico kunnen we op dit moment niet inschatten.
Ontwikkelingen
Organisatorische ontwikkelingen:
De Lekstroomgemeenten werken aan de herijking van de opdracht aan WIL 2019 - 2020.
De gemeenten en WIL experimenteren met lokaal werken. Dit gebeurt mede in het kader van de herijking van de opdracht aan WIL in de periode 2019 – 2020. De ontwikkelingen in Nieuwegein zijn met name gericht op Meedoen naar vermogen (gericht op het bevorderen van de uitstroom naar betaald en onbetaald werk) en Geldwijs (gericht op de bestrijding van armoede en schulden).
WIL voert sinds 1 januari 2019 deels de taken uit op het gebied van de Wet sociale werkvoorziening.
De voormalige gemeente Vianen, die samen met gemeenten Zederik en Leerdam per 1 januari 2019 is toegetreden tot de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden, trekt zich terug uit WIL per 1 januari 2020.
Voor de bedrijfsvoering van WIL zijn deze ontwikkelingen nogal ingrijpend. En hoewel er voldoende expertise wordt ingehuurd om valkuilen te vermijden, brengen ze een zeker risico met zich mee.
In 2020 stijgt het aantal klanten licht, dit kan van invloed zijn op zowel de organisatiekosten als de regelingskosten.
Rijksbudget
De verdeelsystematiek voor het macrobudget voor de uitkeringen, die vanaf 2015 is ingevoerd, past steeds beter bij het daadwerkelijke aantal uitkeringsgerechtigden in Nieuwegein.Gemeenschappelijke regeling
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG)
Naam
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Ontwikkeling, beheer en toezicht van regionale recreatieterreinen en routestructuren voor wandelen, fietsen, varen en paardrijden in de gemeenten die deelnemen aan het recreatieschap
Betrokkenen
Provincie Utrecht en de gemeenten Utrecht, de Bilt, Houten, Nieuwegein, IJsselstein, Woerden, Stichtse Vecht en Lopik.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder J. van Engelen.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 3.476.000
Eind: € 3.303.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 4.713.000
Eind: € 5.893.000
Geprognotiseerde bijdrage
De gemeente verstrekt een deelnemersbijdrage naar rato van het aantal inwoners. De bijdrage van Nieuwegein voor 2020 bedraagt € 252.100.
Prognose resultaat
€ 6.300 positief
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Weersinvloeden op de inkomsten van het strandbad Maarsseveense plassen. De uitvoeringsorganisatie van het recreatieschap Stichtse Groenlanden (Recreatie Midden Nederland) verkeert in structurele problemen op het gebied van financiën en bedrijfsvoering. Het risico bestaat dat dit effect heeft op de prioriteiten van het recreatieschap.
In 2019 en verder is een herstelplan opgesteld. Het recreatieschap heeft echter aangegeven deze problemen binnen de bestaande begroting te willen oplossen.Ontwikkelingen
Uitgangspunt is dat er een structureel sluitende programmabegroting 2019-2022 wordt opgesteld.
In tegenstelling tot voorgaande jaren, is de inwonersbijdrage vanaf 2019 geïndexeerd.
Het bestuur heeft in 2017 het traject ‘Strategische Keuzes’ doorlopen om te komen tot een evenwichtige begroting en heeft daarbij uitgangspunten geformuleerd voor de nieuwe budgetperiode, die in 2019 start en loopt tot en met 2022. Hiertoe is de gemeentelijke bijdrage met 20% verhoogd.
Ondanks deze verhoging is het door de ontwikkelingen bij RMN mogelijk dat er de komende jaren prioriteit wordt gelegd bij het oplossen van de structurele problemen bij RMN en minder op de ontwikkeling van de recreatie.
Coöperatie UA
Coöperatie UA
Coöperatie ParkeerService UA (PSA)
Naam
Coöperatie ParkeerService UA (PSA)
Vestigingsplaats
Amersfoort
Doel
Ondersteunen van gemeenten bij het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren van parkeerbeleid.
Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt als lid tijdens de ALV vertegenwoordigd door wethouder J. van Engelen. Daarnaast bestaat er een RvC, bestaande uit vijf onafhankelijke leden. Een directeur-bestuurder verzorgt de dagelijkse leiding.
Juridische vorm
Coöperatie UA
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 3.115.767
Eind: € 2.587.676
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: Nvt
Eind: Nvt
Geprognotiseerde bijdrage
De kosten van de uitvoeringstaken worden bij de deelnemers in rekening gebracht via een jaarlijkse uitvoeringsopdracht.
Prognose resultaat
€ 191.000,- negatief (prognose juli 2019)
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Omdat de coöperatie Uitgezonderd Aansprakelijk is (UA), is er onder normale omstandigheden geen extern risico bovenop het reguliere risico van onze parkeerexploitatie (PEX), waarvoor reeds bij de bepaling van het weerstandsvermogen van de gemeente rekening is gehouden. Hierin zijn ook beheersmaatregelen opgenomen. Bij uitreding van een lid van de coöperatie, bestaat het risico dat de indirecte kosten per resterend lid toenemen. Dit risico wordt niet apart benoemd. De beheersmaatregel voor de andere risico kunnen gezien worden als toereikend. De kans dat deze risico’s zich gelijktijdig manifesteren, is nihil.
Ontwikkelingen
De coöperatie behaalde in 2018 een positief resultaat van € 322.000,-. In de prognose van het resultaat over 2019 is in juli 2019 in de Algemene Ledenvergadering (hierna: ALV) een negatief resultaat gepresenteerd. In 2020 wordt de door ParkeerService ingezette transitie afgerond. Binnen het transitieproces zijn geen ontwikkeling bekend die een kostenverhogend effect hebben. Wat betreft de reguliere dienstverlening worden diverse kostenstijgingen verwacht die samenhangen met indexatie van lonen waar nog niet op is geanticipeerd.
Bedrijfsvoeringsorganisatie op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen
Bedrijfsvoeringsorganisatie op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Naam
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het efficiënt uitvoeren van het heffen van gemeentelijke belastingen, de wet waardering uitvoering onroerende zaken en het beheer en uitvoering van vastgoedinformatie
Betrokkenen
Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden en de gemeenten Utrecht, de Bilt, Bunnik, Houten, Lopik, Nieuwegein, Utrechtse Heuvelrug en Zeist
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het Bestuur vertegenwoordigd door wethouder H. Adriani.
Juridische vorm
Bedrijfsvoeringsorganisatie op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 346.000
Eind: € 501.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 1.343.000
Eind: € 1.150.000
Geprognotiseerde bijdrage
€ 891.700
Prognose resultaat
€ 0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
N.v.t.
Ontwikkelingen
De gemeente Stichtse Vecht zal per 1 januari 2020 toetreden tot de BghU.